Mai presus de tabuul
dragostei dintre douã persoane între care e o diferenţã mare de vârstã, este
ideea de a scrie, a nara, a povesti ca un act de seducţie.
„Confesiunile pot fi mai
senzuale decât un act sexual. Ele îl trag cu forţa pe cel cãruia i te destãinui
în intimitatea ta.”
Dar aici cititorul, ascultãtorul, ia forma unui tânãr
(mai curând a unei priviri de tânãr –„Privirea verde se face dulce ca un șerbet
de fistic, îmi vine sã o ling”) a cãrui atenţie trebuie reţinutã, relaţia
dintre cei doi rezistã atât timp cât naratoarea vorbește. Tãcerea ar echivala
cu destrãmarea povestei de dragoste.
Așa cã
Nora Iuga, transpusã în ironica, dezamãgita, nostalgica și, în cele din urmã, epuizata
Anna, povestește și povestește și povestește. Despre prieteni, soţi și
dezamãgiri, despre tinereţe, regimuri politice, lumea literarã ca o curvã.
Apar
astfel: referinţe biografice, trimiteri la realitatea contemporanã („Am înnebunit
de tot. Trebuie sã mã gândesc la altceva, ca atunci când te doare mãseaua și
dezlegi cuvinte încrucișate. Uite, de pildã, la Victor Ciorbea sau la Vasile
Lupu, figurile cele mai indicate când vrei sã-ţi piarã pofta de bãrbaţi.”) și
mirajul naraţiunii, cu atât mai savuroase cu cât se întrepãtrund („Avea o
privire verde, inexpresivã care parcã înota într-un borcan gol. Asta nici nu mã
ascultã, nu conteazã, am sã vorbesc în continuare, e oricum mai bine decât cu
fotografia sau cu pisica. Anna se gândea la poza lui Nino, bãrbatul ei, murise
cu trei ani în urmã și la pisica Dracula cu care își împãrţea parizerul.”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu