"Things Fall Apart" este ca un
rãspuns literar la "Heart of Darkness" al lui Conrad (bineînţeles cã am citit
ideea asta, nu e o concluzie personalã) în care Chinua Achebe a încercat sã
construiascã o imagine mai complexã și mai apropiatã de realitate a societãţilor
africane, și în special a celei nigeriene. Este povestea metaforicã a unei
societãţi prospere, funcţionale, dar care se destabilizeazã la intruziunea
violentã a unei civilizaţii cu aere de superioritate.
Personajul principal al
cãrţii, Okonkwo, este un membru respectat al tribului Igbo.
"Okonkwo was well known throughout the nine villages and even beyond. His
fame rested on solid personal achievements. As a young man of eighteen he had
brought honor to his village by throwing Amalinze the Cat. Amalinze was the
great wrestler who for seven years was unbeaten…"
Cartea este structuratã în
trei pãrţi pentru mãrirea, decãderea și pierzania lui Okonkwo. Okonkwo încearcã
sã compenseze pentru moștenirea de rușine transmisã de un tatã cam petrecãreţ
și leneș. Este ceea ce s-ar putea numi un self-made man în tribul lui. El este
oarecum și o figurã tragicã deoarece depãșește acea limitã între demnitate,
hãrnicie și habotnicism, refuzul oricãrei manifestãri de sensibilitate, ceea ce
îi va atrage și mânia destinului. Ca urmare a obsesiei sale de a se îndepãrta
cât mai mult de modelul degradant al tatãlui, Okonkwo se poartã foarte strict,
aspru, uneori chiar volent, cu nevestele și copii sãi, mai ales cu bãieţii,
pedepsind la aceștia orice înclinaţie ce poate fi interpretatã ca sensibilitate,
efeminare sau slãbiciune.
Dacã prima parte insistã
asupra prosperitãţii și faimei dobândite, partea a doua îl aratã pe Okonkwo în timpul exilului în satul matern (decãdere care îl macinã cu atât mai mult cu cât
este asociatã cu un element feminin) ca urmare a uciderii accidentale a unui
alt membru al tribului. Dupã ispãșirea pedepsei de 7 ani, Okonkwo are dreptul
sã se întoarcã în sat (partea a treia) pe care îl gãsește schimbat, corupt,
decãzut. „Omul alb”, în speţã misionar creștin,
a ajuns la trib pentru a le explica erezia de a avea mai mulţi zei, sub
privirile nedumerite ale sãtenilor care nu pricep cum poate Sfânta Treime sã
fie un singur dumnezeu, dar zeii lor care-i unesc cu natura, viaţa, moartea,
nu. Bineînţeles cã, pe lângã bisericã, albii au construit și o închisoare unde
se aplicã, evident, legile albilor. Totul se prãbușește pentru Okonkwo din
momentul în care ucide un reprezentant al autoritãţii colonialiste și își dã seama cã
nu mai poate spera în nici un sprijin de la ceilalţi membrii ai tribului în atitudinea
sa sfidãtoare faţã de dominaţia incipientã a albilor.
Sfârșitul romanului este
unul foarte ironic la adresa albilor. Guvernatorul scrie o carte despre
pacificarea triburilor africane, deși el nu a fãcut decât sã tulbure o ordine a
lucrurilor care nu avea nimic greșit în afarã de faptul cã era pur și simplu
diferitã.
Chinua Achebe are meritul de a descrie societatea
tribalã africanã într-un mod complex, atât cu pãrţile ei pozitive, cât și cu
cele negative. Ca rãspuns probabil la unilateralitatea prezentãrilor din
operele "occidentale". Chiar și lucrãrile în care populaţiile africane sunt
puse într-o luminã romanticã, evidenţiindu-se inocenţa acestora, aproprierea de
naturã, simplitatea lor umanã în comparaţie cu societatea vesticã, mercantilã
și coruptã, pânã la urmã sunt tot un rezultat al stereotipiilor. Societatea
tribalã nu este una idilicã, inocentã, naivã, ci are și ea methnele ei de
violenţã și nedreptate. Dar este o lume cu o individualitate proprie, maturã în
interiorul unui sistem organizat, unde oamenii dau dovadã de o complexitate a
dorinţelor, aspiraţiilor, plãcerilor, pãcatelor, greșelilor și meritelor, la
fel ca orice altã comunitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu