luni, 24 iunie 2013

Cincinnati (1)

Sunt dintre cei cu un loc de muncã unde se mai pleacã în cãlãtorii de afaceri. Pânã acum m-am plimbat niţel prin Europa (nu cã nu aș fi hoinãrit suficient înainte, dar evident este mult mai plãcut când plãtește altcineva), iar luna aceasta am fost anunţatã cã mi se pregãtește o cãlãtorie în Statele Unite. America nu este tocmai ţara cea mai pe gustul meu, dar niciodatã nu trebuie ratatã vreo ocazie de a cunoaște locuri și oameni noi, așa cã  m-am pregãtit sufletește de aventurã.

Orașul vizitat nu este unul foarte faimos: Cincinnati.


Iar șocul cultural a fost foarte mare. E adevãrat cã m-am acomodat cât de cât într-o sãptãmânã, dar impresia a rãmas foarte puternicã.
Ce m-a marcat foarte mult a fost cã orașul este pustiu și abandonat. Clãdirile sunt în paraginã, cu lemne bãtute în cuie în locul ușilor și ferestrelor. Pe strãzi bântuie negri care nu aratã deloc prietenos (cel puţin așa mi s-a pãrut când i-am vãzut prima datã), îmbrãcaţi cam cum vedem prin filme sau pe National Geographic cu gãștile de cartier, mulţi oameni fãrã adãpost, cerșetori, drogaţi (pentru aceste categorii culoarea nu mai este relevantã).




  

 








Oamenii se poartã cam ca la noi pe la ţarã. Te salutã pe stradã, te întreabã ce mai faci. Dacã privești cumva pe cineva în ochi, imediat trebuie sã începi o discuţie. Cu persoanele de culoare am avut ceva probleme în a înţelege ce spun. 
Este esenţial sã ai o mașinã (eu nu am avut și i-am șocat pe câţiva când le-am explicat cã merg pe jos). Uneori nu ai nici mãcar trotuar, ești nevoit sã improvizezi. Este plin de parcãri (în principal goale), dar sunt foarte colorate, cu graffiti interesante.


 

 



Albii nu stau în oraș, ci în suburbii. Vin doar sã lucreze în clãdirile imense de birouri, apoi se urcã repede în mașinã și se înghesuie pe autostrãzi cãtre case. Strãzile sunt mult mai proaste ca în România, au strãzi în principal cu sens unic și cu vreo 3-4 benzi pe sens, iar virajele la dreapta pot fi executate oricând (chiar și la culoarea roșie a semafoarelor), dând prioritate celor în drept, ceea ce este o chestie cu cap aș zice.
Se fac tot felul de festivaluri în aer liber unde albii vin tot cu mașinile lor, le parcheazã fix în locul unde au treabã, apoi se urcã imediat în ele și se întorc acasã, în suburbii bineînţeles.
Suburbiile aratã așa cum le știm noi din filme: case mari, cu peluzã în faţã, cu backyard unde se adunã vecinii la barbecue, toatã lumea cunoaște pe toatã lumea și vine la o bârfã micã dacã te vede pe-afarã. Mi-a plãcut cã e plin de animale : pisici vagaboande, veveriţe, iepuri, cãprioare, tot felul de alte rozãtoare.

Steagul american este arborat peste tot, în faţa multor case.





“Simbolul” orașului este porcul. Si vikingii, dar pe asta recunosc cã nu prea am înţeles-o. Deși oamenii sunt vorbãreţi și sociabili, e dificil sã obţii rãspunsuri la întrebãri mai delicate (de ce sunt atâtea clãdiri goale, unde locuiesc toţi negrii ãia în orașul pustiu, de ce sunt lucrurile atât de separate între rase diverse, de ce sunt vikingii asociaţi cu Cincinnati, de ce multe case au un afiș pe ușa de la intrare din faţã care îi îndeamnã pe vizitatori sã foloseascã ușa lateralã etc.)













Am fost la un meci de baseball. Nu este propriu-zis un sport. Este o ocazie de a ieși în oraș. Pãrinţii își aduc copiii, unii foarte mici, toţi mãnâncã, beau, se rãsfaţã. Un meci dureazã cel puţin 3 ore și regulile sunt relativ complicate. Dar nimeni nu vine acolo pentru sportul în sine. Vin pentru socializare. Iar preţurile la bere sunt foarte mari (10$).

 

In concluzie, America e o ţarã pentru cei care vor bani și familie. Acestea sunt singurele douã valori care fundamenteazã stilul de viaţã al americanilor. Le place sã trãiascã bine, sã aibã de toate (mașini, șeminee, vacanţe la mare, de preferat în Florida etc.), sã fie fericiţi cu familia acasã și pentru toate acestea îi sunt recunoscãtori Americii, ceea ce îi face foarte patrioţi. Si cam atât.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu