miercuri, 12 februarie 2014

Alaa al-Aswani -"Blocul Iakubian"

"Blocul Iakubian" folosește ca metaforã o clãdire faimoasã dintr-un cartier central al Cairoului ai cãrei locatari reflectã structura socialã și diversele problematici ce caracterizeazã situaţia moralã, economicã și politicã a egiptenilor. Romanul se construiește și el treptat prin conturarea medalioanelor de personaje care ocupã diversele etaje ale clãdirii, ea însãși o reflectare simbolicã a evoluţiei istorice agitate prin care a trecut Egiptul. Este ca un fel de sinecdocã pentru întreagul sistem social, economic și politic egiptean. Blocul Iakubian, construit în stil art deco în 1934 pe o stradã faimoasã din centrul capitalei egiptene, decade o datã cu lovitura de stat din 1952 care i-a alungat pe toţi locatarii bogaţi sau strãini pentru ca locuinţele lor sã fie ocupate abuziv de ofiţeri de armatã, pentru ca acum sã adãposteascã o varietate de personaje, de la bei școliţi în Franţa pânã la provincialii sãraci cu speranţe de o viaţã mai bunã în prosperul Cairo și care nu-și permit decât sã închirieze debaralele de pe terasã transformate în locuinţe claustrofobe.

Printre personajele care mi-au atras atenţia sunt:
-beiul Zaki, un bãtrân care încã se mai hrãnește din prosperitatea pre-revoluţionarã a propiei familii, atât moral, cât și financiar, pentru a-și satisface pasiunea pentru femei și droguri
-editorul de ziar Hatim Rashid care adulmecã orașul în cãutarea de tineri frumoși și vulnerabili care sã-i rãspundã pozitiv avansurilor sale homosexuale
-dealerul de droguri Hagg Azzam care vrea cu disperare sã intre în politicã și nu șovãie în faţa nici unei sume astronomice care i se cere pentru a i se asigura succesul mãsluit în alegerile parlamentare; el își creeazã o imagine (în care mai și crede cu toatã fiinţa) de om de afaceri prosper, de o pioșenie deosebitã (ceea ce nu-l împiedicã sã își ia o amantã, cu care se cãsãtorește pentru a nu își comprimite idealurile religioase, și nici sã o forţeze pe aceasta sã avorteze pentru a nu stârni mânia fiilor din prima cãsãtorie care nu sunt dispuși sub nici o formã sã împartã averea tatãlui lor)

"-Vrei sã ai garantat succesul în alegeri și ai întrebat ce ţi se cere, iar eu am desenat ce ţi se cere....
-Un "iepure" întreg? Un milion de lire, Kamal Bey? E prea mult!
Azzam se așteptase la aceastã sumã, dar încercã sã se tocmeascã în speranţa cã poate cine știe...
-Ascultã, Hagg! Allah mi-e martor...
Cei prezenţi intonarã expresia "Nu existã altã divinitate în afarã de Allah" când auzirã rostit numele celui de sus."

-adolescentul Taha, fiul portarului de la blocul Iakubian, care încã mai are încredere cã rezultate sale academice foarte bune îl recomandã pentru o mult-doritã carierã în poliţie, în ciuda joasei sale origini sociale
-iubita lui Taha, Busayna, care este nevoitã sã înfrunte cruda realitate egipteanã înaintea lui Taha, o datã cu obligaţia de a se angaja, pentru a întregi veniturile familiei dupã moartea tatãlui, când își dã seama cã o tânãrã lipsitã de mijloace financiare trebuie sã cedeze în moduri cât mai "caste" cu putinţã dorinţelor libidinoase ale patronilor de magazine și buticuri astfel încât sã rãmânã în același timp viabilã pe piaţa mãritișului convenabil.

"Tu nu înţelegi, pentru cã ești un om înstãrit… Dar dacã ai sta douã ceasuri în staţie și nu te-ai putea urca în trei autobuze pline ochi, dacã îţi blestemi zilele pânã când ajungi acasã, dacã locuinţa ţi se prãbușește și guvernul te lasã într-un cort în mijlocul strãzii împreunã cu copiii, dacã poliţistul te-ar înjura și te-ar lovi doar pentru cã te-a întâlnit noaptea într-un microbuz, dacã umbli ziua întreagã din magazin în magazin dupã o slujbã și nu o gãsești, dacã ești tânãr în toatã puterea și cu studii și ai în buzunar doar o singurã lirã sau uneori nici mãcar atât, atunci ai ști de ce urâm Egiptul…"

Romanul are douã deznodãminte care îmbinã amãrãciunea, cu speranţa.
Taha se vede împins spre fundamentalismul islamic. Calea violenţei este singura posibilã dupã numeroase umilinţe și abuzuri pe care le suportã din partea autoritãţilor, în ciuda calitãţilor sale intelectuale deosebite. In sistemul de stat închis se intrã doar pe bazã de pile sau de șpagã.
 Busayna, însã, întãritã, paradoxal, de toate hãrţuirile sexuale prin care trece și de ipocriziile victimizante ale societãţii, reușește sã gãseascã bãrbatul potrivit, un echilibru între idealismul lui Taha și josnicia lubricã masculinã cãreia a trebuit sã se supunã pentru subzistenţã.

Intreaga carte este, de altfel, o alternanţã între episoade triste și vesele, între deprimare și revoltã și dragoste și speranţã. Iar lectura este una plãcutã, Al-Aswani nu are artificii scriitoricești sofisticate, dar știe cum sã pãstreze viu interesul cititorilor pânã la final.

2 comentarii:

  1. Ai caracterizat-o perfect - o lectura placuta, fara prea mari pretentii. Mi-a placut cartea.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai citit Chicago? Mi-a spus un coleg ca e de departe mai buna decat Blocul Iakubian. Mi-am luat-o, dar nu stiu daca sa o urc pe lista mea de lecturi (destul de lunga, de altfel).

    RăspundețiȘtergere